Hosts

Hosts

Wat is Gluren bij de Buren?

GBDB is een amateurkunstfestival dat in 2025 in 60 gemeenten verspreid over Nederland plaatsvindt. Tijdens de wintereditie worden lokale podiumkunstenaars in huiskamers geprogrammeerd en tijdens de zomereditie in tuinen. Alle optredens duren 30 minuten, vinden plaats in de middag en zijn verdeeld over alle wijken van de gemeente. Een grote verscheidenheid aan disciplines is vertegenwoordigd. Bezoekers wandelen of fietsen van locatie naar locatie, zo maken zij kennis met buurtgenoten én lokaal talent. Er is geen entreebewijs nodig, maar een vrijwillige bijdrage is gewenst.

Waar vindt Gluren bij de Buren plaats?

De Wintereditie vindt plaats in Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Assen, Baarn, Beverwijk, Bloemendaal, Delft, Den Haag, Ede, Enschede, Emmen, Gouda, Haarlem, Helmond, Hilversum, Leiden, Nieuwegein, Nijkerk, Nissewaard, Rotterdam, Tiel, Utrecht, Zeist en Zoetermeer. 

De Zomereditie vindt plaats in Amersfoort, Arnhem, Breda, Den Bosch, Deventer, Doetinchem, Dordrecht, Harderwijk, Hengelo, Huissen, Leusden, Maastricht, Roermond, Sittard-Geleen, Stichtse Vecht, Soest, Utrecht, Venlo, Wageningen, Woerden, Zaanstad, Zutphen en Zwolle.

Elke editie komen er steden bij of vallen er helaas steden af. De steden die hier worden genoemd doen voorlopig mee, maar het is niet definitief. We kunnen pas zeggen welke steden er definitief meedoen aan een editie als we beginnen aan de voorbereiding van de editie, zo'n vier en halve maand van te voren.

Waar kan ik me aanmelden?

Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier.

Wat gebeurt er met de vrijwillige bijdrage van bezoekers?

50% van iederere vrijwillige bijdrage gaat naar de deelnemende acts. Dit is een tegemoetkoming voor de eventuele kosten die zij maken voor (de voorbereidingen van) de optredens. Lees hierover meer op deze pagina. De andere helft is voor de organisatie, zodat wij GBDB kunnen blijven organiseren. Geef de spaarpot en/of QR-code posters dus een zichtbaar plekje op jouw locatie, zodat de bezoekers deze goed weten te vinden. 

Alle donaties bij alle optredens worden bij elkaar opgeteld, en de helft daarvan verdelen we over alle acts. Het bedrag dat de act ontvangt is dus een landelijk gemiddelde. 

Het is niet de bedoeling dat na afloop de helft van de contanten uit de spaarpot naar de act gaat, dit bedrag maak je eerst aan ons over. Wij tellen dit op bij de donaties via QR-code/bankrekening, en zorgen dat het gehele bedrag op de rekening van de act komt.

Ik heb geen mail ontvangen na mijn aanmelding, wat nu?

Het wil nog wel eens gebeuren dat onze mailtjes in de spamfolder van je mail komen. Is onze mail ook hier niet te vinden? Stuur dan een mailtje naar de lokale programmamaker. 

Deze vind je op onze contactpagina.

Is mijn locatie geschikt voor deelname?

GBDB vindt plaats in alle soorten huiskamers en tuinen. Je kunt in het aanmeldformulier aangeven hoeveel ruimte je hebt, er wordt dan altijd iets passends geprogrammeerd. Bij twijfel bellen we je gewoon even! Het maakt dus niet uit of het een kleine studentenkamer of binnenhof betreft, zo lang er maar wat ruimte is voor een act en publiek. Ons concept focust op particuliere grond en we staan optredens op publieke locaties zelden toe. Voor optredens op commerciele hebben we aangepaste regels.

Kan ik me als host in een andere gemeente aanmelden?

Je kunt je alleen aanmelden als jouw locatie binnen een van de deelnemende gemeenten valt. Binnen die gemeente worden alle wijken zoveel mogelijk meegenomen in de programmering.

Hoe kan ik de optredens bij mij het beste promoten?

Je kunt je eigen optreden onder andere promoten via sociale media. We hebben een map met promotiemateriaal ontwikkeld met digitaal promotiemateriaal die je daarvoor kunt gebruiken. Daarnaast ontvang je promotiemateriaal die je kunt rondbrengen en kunt ophangen. Jij kent je eigen stad natuurlijk het beste en weet hoe je al je vrienden, familie en buren kunt enthousiasmeren.

Wat wordt er van mij verwacht als host?

We hebben het hele traject voor deelnemers van begin tot eind in een tijdlijn gezet.

Ik wil iets wijzigen aan mijn aanmelding, hoe doe ik dat?

Je aanmelding wijzigen kan alleen wanneer de aanmeldingen zijn geopend. Maak een profiel aan via de link in de bevestigingsmail (link kwijt? Mail jouw lokale programmamaker.) Wanneer je een account hebt, kun je inloggen via login.glurenbijdeburen.nl. Klik op de aanmelding die je wilt wijzigen en klik rechtsonder op 'inschrijving aanpassen' om je inschrijving te wijzigen.

Is de datum van de volgende editie al bekend?

De eerstvolgende editie is de wintereditie op zondag 2 februari. De zomereditie is op zondag 29 juni. 

Hoe kan Gluren bij de Buren naar mijn stad komen?

Leuk dat je zo enthousiast bent over Gluren bij de Buren! Het evenement groeit, maar we zitten inderdaad nog niet in heel Nederland. Voel je vrij een mailtje te sturen naar [email protected] als je ons wilt helpen met de realisatie van Gluren bij de Buren in jouw gemeente! 

Hoe worden de steden uitgekozen waar Gluren bij de Buren plaatsvindt?

Het evenement draait onder andere op subsidie. Dat wil zeggen dat per gemeente en per editie eerst een subsidieaanvraag goedgekeurd moet worden. Wanneer deze is toegekend kan Gluren bij de Buren plaatsvinden. Dat geldt zowel voor nieuwe gemeenten als voor gemeenten die al eerder meededen. Voel je vrij een mailtje te sturen naar [email protected] om te laten weten dat je het graag bij jou in de buurt wilt organiseren.

Waarom krijgt Gluren bij de Buren subsidie?

Het festival heeft op lokaal niveau grote impact, zowel sociaal als cultureel. Dit zijn op een rijtje de drie belangrijkste kernwaarden waarom subsidieverstrekkers het festival naar hun gemeente halen: 

1. Sociale impact: Gluren bij de Buren versterkt sociale samenhang onder bewoners in de wijk. Het festival stimuleert blijvend sociaal contact in de eigen wijk en nodigt deelnemers en bezoekers uit tot het buitentreden van de eigen sociale bubbel.
2. Culturele impact: Het festival geeft lokale amateurpodiumkunstenaars de kans op te treden voor publiek, in de intieme setting van huiskamers en tuinen. Ook krijgen deelnemers handvatten om actief te werken aan hun artistieke ontwikkeling en worden er regionale workshopdagen geroganiseerd.
3. Inclusiviteit: Het streven is iedere editie opnieuw om een programma neer te zetten dat een grote verscheidenheid aan mensen vertegenwoordigt, nieuwsgierig maakt en betrekt. Daar draagt aan bij dat er geen toegangsprijs wordt gehanteerd. 

Vragen over Gluren bij de Buren als host?

Lees eerst goed de veelgestelde vragen, hier worden de meeste vragen al beantwoord.

Heb je andere vragen?

Neem contact met ons op.